Tientallen kilometers nieuwe vaarroute in de ontpolderde Biesbosch

Tientallen kilometers nieuwe vaarroute in de ontpolderde Biesbosch

Watersporters dromen van de mogelijkheden die de ‘nieuwe Noordwaard’ kan gaan bieden voor de waterrecreatie. Jan Zuidweg, secretaris van de Federatie van Watersportverenigingen ‘De Biesbosch’, vertelt erover.

‘Als Federatie van zijn wij vanaf het begin betrokken geweest bij het project ‘Ruimte voor de Rivier’. Het begon met de ontwerpsessies van Rijkswaterstaat om te kijken hoe dit in onze regio vorm kon krijgen. Al in het eerste stadium heeft dit geleid tot een keuze voor de Noordwaard als ‘RvdR’-project.

Samen met een aantal andere kleinschaliger projecten bood dit ook ruimte om nog grotere waterafvoermogelijkheden als reserve achter de hand te houden. De opzet van dit alles is om bij hoge waterstanden op de Merwede, het water sneller via het Hollands Diep naar zee te brengen. En dat levert forse verlagingen op bij Gorcum en Werkendam.”

Historische kaart

‘De inrichting van het gebied werd toen een volgende stap. Duidelijk is dat kiezen voor een gegraven geul midden door het gebied het meest effectief was, maar landschappelijk gezien een ramp. Je hebt dan zomers een vrijwel droge geul, waar ‘s winters periodiek water doorheen loopt. Rijkswaterstaat kwam daarom met het voorstel om de Noordwaard in te richten op basis van een kaart uit 1905, met reconstructie van allang gedempte kreken.’

‘Toen dit ging lopen hebben we vastgesteld: misschien dat een aantal van die oude kreken weer toegankelijk kan worden voor de watersport. Voor ons ging een wereld open. Er kwam veel meer los aan waterwegen; dit was voor de watersporters een grote meevaller. Als Federatie hebben wij toen wel gezegd: eerst komen de belangen van de boeren en de bewoners. We hebben ons dus terughoudend opgesteld, want Rijkswaterstaat maakte de keuze om de kreken te herstellen. Het ging eigenlijk vanzelf de goede kant op.’

‘Op het laatst kwam er nog wel iets anders tussen. De vraag ging spelen of er straks wel overal gevaren kon en mocht worden. Door de oude krekenstructuur te herstellen, wordt de Noordwaard weer verdeeld in verschillende polders waar wel zoveel mogelijk landbouwkundig gebruik van gemaakt zal worden. Daarom zijn er bruggen nodig over de kreken en daar zit hem de kneep. Want hoe hoog worden die bruggen?’

Tegenvaller

‘We juichten toen we hoorden over 40 kilometer nieuwe kreken, maar de doorvaarhoogte die Rijkswaterstaat voor ogen heeft, is ons goed tegengevallen. De maximale doorvaarhoogte bij hoogwater wordt 2,75 m, maar voor een groot deel wordt dat 1,00 m lager of slechts toegankelijk voor kano’s en roeiboten.’

‘We hebben aangekoerst op 3,5 tot 4 meter, maar dat is niet gelukt. Rijkswaterstaat heeft hierin duidelijk de bezwaren van de bewoners meegenomen. Zij zijn bang voor overlast en inbreuk op hun privacy. We leggen ons hier bij neer. De bewoners en boeren zijn toch in de eerste plaats slachtoffer en wij krijgen er zomaar 40 km vaarroute bij.’

Dit artikel is ook gepubliceerd in het Nieuwsblad Land van Heusden en Altena, 27 november 2008.
Inhoudsopgave
Recente artikelen
1 april, 2020
Categorie:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

1 december, 2018
Categorie:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

2 oktober, 2018
Categorie:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.